Výpony

Výpon je cvik, který se používá pro zvětšení svalové síly lýtkových svalů. Tento cvik by měli provádět pacienti po operacích a poraněních Achillovy šlachy a pacienti s plochonožím. Zvýšení svalové síly vede často k zvětšení napětí Achillovy šlachy, a proto tento cvik by se měl kombinovat s protažením (stretchingem) této šlachy.

 

Pacient při cvičení stojí čelem ke zdi anebo se rukama přidržuje madla. Základní postavení je stoj na celé plosce nohy s nataženými kolenními klouby a pevně vzpřímeným trupem. Cvik začíná při zvednutí paty od podložky, tak aby se pacient postavil na špičky nohou. Potom se pomalu spouští paty do základní pozice. V průběhu zvedání se, může pacient regulovat zátěž jedné anebo druhé dolní končetiny tak, že se naklání na jednu anebo druhou stranu trupem.

 

Cvičit by se mělo 3 až 4 krát týdně. Doporučuje se zpočátku cvičit méně opakovaní tj. zvednout se na špičkách 5 až 10 krát (s odpočinkem 30 až 40 sekund), ale pouze v 3 až 5 sériích. Postupně zvyšovat počet opakování na 20 až 30 výponů v 10 až 12 sériích.

  • Facebook - Grey Circle
  • Google+ - Grey Circle

© 2016 ORTOPEDIENOHY.cz